rikinmalta.reismee.nl

Internship Malta

Beste lezers,

Voor mijn 3 jaar durende opleiding, genaamd: International Business Studies (IBS), moet iedereen 2 stages positief afronden, de eerste is gelukt bij Drankenhandel van Dorst. Hier heb ik niet alleen op bedrijfsmatig gebied iets geleerd, maar ook op persoonlijk gebied. Kortom, de perfecte stage.

Nu was het moment daar, dat we naar het laatste jaar toe gingen. Daarvoor moesten we in de 2de periode op stage gaan, je mocht vrijwillig kiezen of je internationaal of nationaal ging, ik zat enorm te twijfelen, omdat het niet zomaar iets is, maar natuurlijk heeft het vele voordelen. Zo staat het enorm goed op je CV, verbeter je je taalvaardigheid, en leer je nog veel nieuwe dingen.

Op school ben ik eens gaan rond snuffelen op stagemarkt.nl en ook met andere klasgenoten gekeken, of we eventueel met meerdere mensen samen konden gaan, helaas ging dit niet zoals gepland, omdat iedereen toch iets anders wilde, wat ik eigenlijk nu ook prima vind.

Ik kwam al snel op stages in Malta terecht, omdat ik hier ten eerste goede reacties over hoorde, en omdat er een groot aanbod was voor stages. Ik had destijds gesolliciteerd bij Greenview Trading Co, dat is gespecialiseerd in dierenartikelen. Toen dit allemaal rond was qua contracten, verblijf en dergelijke, ben ik zaterdag 10 November naar Malta gegaan. Dat ik minimaal een dag kon wennen stelde mij wel gerust. Voor het verblijf heb ik iemand ingehuurd, ook wel bekend als de eigenaar van Mijnmaltastage.nl, toen ik aankwam geloofde ik het echt niet, het verblijf waar vele studenten van zullen dromen, en ik heb het gewoon bemachtigt. Bij aankomst lag echt letterlijk alles er al: Hoeslaken, dekbedovertrek, wasmiddel, wasmachine, vaatwasmachine en hele nieuwe keuken en ga maar door. Momenteel verblijf ik daar in mijn eentje, maar rond januari wordt meer gezelschap verwacht. Ook vind ik een eigen koffieapparaat op je kamer echt heel fijn, waar niemand eigenlijk ooit aan heeft gedacht.

Maandagochtend was het zover, toen mijn wekker om zes uur stipt afging, ik moest goed zoeken naar de bushaltes en de goede lijn opzoeken, aangezien het OV, enorm groot is qua vervoer, waren er op 1 Km afstand, minimaal 8 verschillende haltes. Toen ik aankwam in het historische Birgu, heb ik mezelf voorgesteld aan mijn stagebegeleider en de andere medewerkers, we gingen met zijn alle bovenzitten, en heb een korte introductie over mijzelf gegeven. Dit betrof: Leeftijd, hobby's, studie enzovoort. Ik werd heel warm ontvangen, en hebben mij toen een rondleiding gegeven. Er werd aangegeven dat communicatie zeer belangrijk is, wat voor mij in dit geval fijn was, omdat ik zeker wist dat dit wel goed zat.

De volgende dag heb ik met mijn stagebegeleider het een en ander doorgenomen en afspraken gemaakt. Zo hebben we de kerntaken doorgenomen, de werktijden en hoe die geregistreerd zullen worden door beide partijen, en zijn er een aantal huisregels doorgenomen (die voor zich spraken). De meesten spreken hier Engels terwijl Maltees de moedertaal is, dit komt door een vroegere kolonie.

Tot nu toe heb ik het prima naar mijn zin, maar om eerlijk te zijn dacht ik dat het een zware periode zou worden, aangezien de eerste dag niet naar mijn zin was, zo moest ik 2 uur rondlopen zonder doel (afgezien van productkennis), en liep ik overal maar een beetje achteraan. De volgende dag heb ik dat tegen mijn stagebegeleider gezegd, en bleek dat dit kwam, doordat hij mij eerst kennis wilde laten maken met het bedrijf voor het administratieve gedeelte ervan te pas komt. Dit stelde me enorm gerust, en ik heb mega leuke en grappige collega's.

Ik zal mij meer aanwezig op stellen, zo hoop ik meer te leren. Ook ben ik aan het proberen om in meer discussies te participeren.

Dit was mijn eerste update van mijn blog, dit ga ik elke week bijhouden.

Groetjes,

Rik

Arianne van Bilsen

Leuk Rik dat je je ervaringen en belevenissen gaat delen. Ik lees gezellig mee! Nogmaals heel veel plezier!

Ellen Korevaar

Super gedaan Rik. Uiteraard ga ik je blog volgen. Ik ben echt super trots op jou ?

Nederlandse Jongeren op Malta

Hey Rik,

Leuk dat je een blog gaat bijhouden over Malta, we hebben de blog op onze site gezet. Veel plezier op Malta.

Groet Tim en de rest van het team.

Durk the burg

BurgtheuDurk iss very nice malta